Resolt el primer text d'Heràclit.
![]() |
INSTITUT
de TOSSA de MAR
CURS
2016-2017
|
||
DEPARTAMENT
DE
|
2n
Bat. (Història de la Filosofia)
|
||
EXAMEN
(parcial, 1r Trimestre)
|
Data:
28/ IX/ 2016
|
NOTA:
|
|
NOM
I COGNOMS: J.
Ramon Suñé Gasull
|
Fragment (DK-1) “Aquest mot logos, els homes no el comprenen mai, ni abans d’haver-ne sentit a
parlar ni després. Encara que tot succeeix segons aquest mot, semblen no tenir
cap experiència de paraules i de fet com els que jo exposo, distingint i
explicant la natura de cada cosa. Els altres homes ignoren allò que han fet en
estat de vetlla, com obliden allò que fan durant el son.”
Fragment (DK 119) “El daimon de cada home és el seu caràcter.”
- Expliqueu breument la idea principal d’aquests fragments i les idees secundàries, mostreu la xarxa conceptual del text. (2 punts). [Redacció i tema breu. Al voltant de 100 paraules].
Segons
sembla i pot dir-se que la idea és el primer principi “logos” raó o discurs,
llenguatge que tots comprenem, però no per un mot per una paraula concreta,
sinó pel fonament de la realitat (òntic), primer principi de tota la realitat,
si comprenem segons diu el text, aquesta raó dels objectes (de les coses). En canvi la resta, els altres homes, no volen
saber, no volen seguir el “logos” comú i
universal.
I
això passa per què cadascú té una raó pròpia de ser, el seu caràcter hi tenim
hàbits, virtuts, interessos, motivacions personals que ens fan diferents... És
el meu “dimoni”, “geni maligne”, “entitat mitjancera”. Hi ha com un aspecte
personal, una psicologia, segons Heràclit constituïda: pel “logos” comú i
general (la naturalesa) i un factor fet, adscrit i creat la meva forma de ser
(caràcter). El meu jo, la meva realitat és alhora tots dos principis.
[138
+- paraules]
- Expliqueu breument el significat d’algunes expressions del text. (1 punt): 2a) . 2b) caràcter. [Breu al text i en el text; 15- 25 paraules.]
Faltaria
2a)
2b)
Caràcter: sembla com una doble faceta d’ordre psicològic, allò que és la meva
raó de ser, el meu element natural i allò que jo em faig. [28 paraules].
- Quines raons té Heràclit per a justificar el seu mètode “arkhé”? (Haureu de referir-vos als aspectes generals del pensament de l’autor que siguin pertinents.) (3 punts). Fragment 119. Intenta respondre a la pregunta: “Si el pensament i el “logos” són comuns a tots els homes, com pot ser que siguin tan diferents els uns dels altres?” Fragment 1. Vol respondre a la qüestió: “Què és el logos i com cal entendre’l?”
Aquesta
explicació faria referència al conjunt de la teoria d’Heràclit, segons la qual
i al fragment primer parlem de la comunitat, de la unitat del meu jo, li hem
dit psicologia i llavors hem pactat que tenim molta diferència entre la seva
raó de ser i conducta o els actes.
Aquestes
són les preguntes i les raons d’Heràclit. Tothom pot entendre el discurs
d’avui, d’aquests dies amb valencià “te sento”, però alhora; “però no
t’escolto”; “te miro”, però alhora;
“però no te veig”. I la pregunta que em formulat a classe és com pot ser que
participant del mateix bé, el català, de la mateixa font de coneixement, la
llengua, la seva, la meva la vostra desigualtat sigui tan manifesta?
Aquesta
és la qüestió? Penseu la resposta.
[Observació:
No té límit d’extensió aquesta s’ha de treballar i respondre sempre, pot
preparar-se a casa. ]
- Compareu la concepció heraclitiana d’arkhé amb una altra concepció d’arkhé d’altres presocràtics (2 punts). [Obligació: amb els presocràtics, un i només u, d’aquests autors.
(Comparació
amb algun autor ( un i només un) i els seus principis o més físics. Els físics
de Milet:
1)
Tales de Milet: aigua. 2) Anaxímenes: aire.
O
més abstractes:
1)
Anaximandre: a-perion, allò indeterminat, allò que no sé sap segur.
2)
Pitàgores o l’ànima matemàtica de la realitat.
O
el contraposat al fluir heraclitià del “logos” encarnat, convertit amb el foc
que tot ho transforma; la impossibilitat o immutabilitat de la realitat de
Parmènides d’Elea. [Aquest ja el farem el dilluns 26.] Normalment pot
articular-se amb tres paràgrafs, un per autor i el de comparació: semblança i
diferència).
Podríem
comparar Heràclit amb Anaximandre i el seu a-peiron, a seria com la negació
d’allò determinat i limitat, seria a la vegada un concepte doble determinat,
tot i que la tradició i la teoria en diu il·limat o indeterminat. El primer
principi i únic dels objectes, de les coses, que alhora és infinit i determina
i dóna sentit als elements finits. Seria com un espai infinit, amb molt mons
possibles, que es concreten amb un, el nostre el d’avui, el d’ara. Seria com
una cosmologia del tot, de l’absolut,
del primer principi que els té o conté a tots els mons possibles.
En
canvi Heràclit el tot comú seria el llenguatge o raó (logos) que essent igual i
universal, es conforma amb nosaltres de manera diferent.
[No
té límit d’extensió aquesta s’ha de treballar i respondre sempre, pot
preparar-se a casa. L’enunciat és de comparació amb algun altre autor o algun
concepte. Sobre conceptes pot ser del mateix autor, al llarg de la seva obra,
segons els criteris, aquest jo el tracto molt poc a les classe. ]
5. Raoneu i justifiqueu la
resposta, sobre allò que volen saber els presocràtics, de què tracten? Com van?
Quina impressió en tens? Bona, dolenta. (2 punts)
Pregunta i
resposta oberta de valoració personal.
Dificultat de
la classe, del professor, etc. Del discurs filosòfic i també dels presocràtics
en ells mateixos.
A més no sabem
quin és el sentit d’aquesta filosofia. D’on prové aquesta qüestió? Què volen
explicar? Mireu de respondre positivament a la qüestió. No des de la
negativitat absoluta.
[Recomanació:
Ajuda al corrector, treballa bé (ordenament) i segurament. Fes bona lletra,
estil, cal·ligrafia i ortografia. Deixa marges i espais. Pregunta’t,
qüestiona’t i fes de filòsofa o filòsof]. (Aquesta recomanació sempre hi és a
l’examen. Seguiu-la.)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada