Un week-End amb feina, us enllaço el recurs de com redactar.
Exemple de recursos argumentatius.
Es tracta d'unes petites fórmules i introduccions per a parlar i tractar el tema dels comentaris de text, com comença a redactar, com dir-ho, com un manual de cara a classe, comentari de text i de també per a la selectivitat.Ha de ser al bloc: https://filosofia-sapalomera.blogspot.com.es
I també als correus de la xarxa de distribució que ja tenim com a grup 2n Bat.
EXEMPLE
DE RECURSOS ARGUMENTATIUS.
Història de la filosofia
“Els més petits elements del sentiment floreixen amb el
contacte amb la simpatia i les influències de l’educació; i una completa unió
d’associacions es conforma al seu voltant per l’acció, també cal dir-ho, de les
sancions i coaccions externes. Aquest mode d’entendre’ns a nosaltres mateixos,
i a la vida, es veu cada dia més natural, segons avança la civilització. Amb
cada progrés, eliminem les fonts d’oposició a l’interès i nivellem les desigualtats
que la llei econòmica ha anat fixant entre els individuus o les classes, degut
a que hi ha sectors de la humanitat, la felicitat dels quals es passa per alt
en la pràctica”
John Stuart Mill; L’utilitarisme (Cap: III).
Hem
l’enllaçat les preguntes de selectivitat amb alguns recursos argumentatius.
1.- Raoneu breument –al voltant de 40-80
paraules—les idees principals del text i com hi apareixen relacionades. (2
punts).
Sobre el
text o la tesi:
-
Del que diu el text es desprèn que.....
-
Aquesta idea ens portaria a ....
-
Si acceptem la tesi de l’autor,
aleshores caldrà admetre també que ...
Explicitar
pressupòsits d’una tesi:
-
Quan l’autor defensa .... dóna per suposat que ....
-
L’autor, defensa ...
-
L’autor, sense dir-ho, assumeix que ...
-
Les conclusions de l’autor són vàlides si admetem la premissa que ...
2.-
Expliqueu i definiu el significat, en el text, dels següents conceptes (al
voltant de 15-20 paraules en cada cas). (1 punt).
a) Sentiment. b) Educació.
3.-
Quina teoria de les ciències morals proposa al text? (Feu referència al
conjunt general del pensament del nostre autor. Ajudeu-vos de la idea de
reforma social, el paper de l’estat i la felicitat general). (3 punts).
Adjectivar o
batejar una idea:
-
Quan l’autor diu que ...... està defensant una posició ....
-
La visió de l’autor és .....
-
La concepció de l’autor comporta una visió ....
Recurs a
l’exemple:
-
El fenomen de .... il·lustra molt bé la idea següent ...
-
Del que diu la teoria es desprèn que ...
Treure
conseqüències:
-
Del que diu el text podríem dir ....
-
Si acceptem la teorització de l’autor, aleshores caldrà ademetre la
possibilitat .....
4.-
Compareu la concepció ètica de Mill amb una altra concepció que es pugui
trobar a la història de la filosofia. (2 punts).
Contraposar
amb d’altres autors:
-
Una visió que em semblaria més encertada és la de .....
-
Contràriament, l’autor ...... defensava.
-
Ens fa pensar/ Jo m’inclino més
aviat per la posició contrària.
-
Una descripció anàloga la trobem en ....
-
Si comparem el que diu l’autor amb
.... i veurem que .....
5.-
Valoració u opinió personal. Quins són aquests sectors de la humanitat, “la
felicitat dels quals es passa per alt”?
Quin paper hauria de tenir la legislació i el govern? (2 punts).
Vigència o
actualitat d’una idea:
- La
concepció actual de ..... seria més aviat .....
- La
vigència d’aquestes idees es pot veure en ........
- La novetat
de plantejaments de ..... resideix en ........
- la
concepció de ...... és perfectament defensable avui si tenim en compte que ......; i per tant ......
Plantejar
objeccions i crítiques
- Aquesta
posició de l’autor crec, considero que planteja alguns problemes: (enumeració).
- Una
qüestió que es planteja als defensors de .... és ......
- Portades a
l’extrem aquestes idees impliquen que ....
-Un punt
feble d’aquesta posició és .....
Aportar
raons a favor:
- La raó per
la qual defenso ... és que ...
- Els avantatges que veig en aquesta posició
són ....
- Les idees
de l’autor em semblen interessants si tenim en compte que .....
Conclusió o balanç
final:
- En síntesi
/ per concloure, crec poder afirmar ....
- Tot això
em sembla que fonamenta suficientment la tesi ...
- Així doncs
/ per tant, m’inclino a pensar que l’autor té raó en ... però en canvi, quan
diu .... sembla que pot oferir llacunes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada