dissabte, 1 d’octubre del 2016

Examen de Parmènides.



Us adjunto el segon exercici examen del primer parcial. 

Data d'entrega divendres, 7 d'octubre de 2016.


INSTITUT de TOSSA de MAR                                                  CURS 2015-2016
DEPARTAMENT D’Humanitats.
2n Bat. “Història de la Filosofia”
EXAMEN (parcial, 1r Trim)
Data: div 7 / X/ 2016
NOTA:
NOM I COGNOM:

Benvingut siguis, jove a qui acompanyen les aurigues immortals. Perquè és una sort aquesta investigació que et va fer prendre aquest camí tan allunyat dels camins freqüentats pels mortals. Segons sembla, segueixes aquesta senda per l’amor a la justícia i a la veritat. És necessari que aprenguis a conèixer-ho tot: les opinions dels homes i la veritat.
Per distants que siguin les coses, contempla-les presents al teu esperit amb certesa. Perquè no aconseguiràs separar l’ésser de la seva continuïtat amb l’ésser, ni per dispersar-ho, ni per reunir-ho. Poc importa on comenci, perquè tornaré aquí.
Tu escolta’m i escolta les meves paraules, que t’ensenyaran quins són els dos únics camins d’investigació que es poden concebre. L’un, que l’ésser és i que el no-ser no és. És el camí de la certesa, ja que acompanya a la veritat. L’altre, que l’ésser no és i que necessàriament el no-ser és. Aquest camí és un estreta senda, en el que res il·luminarà els teus passos. Ja que no pots comprendre el que no és, doncs no és possible, ni expressar-ho per mitjà de paraules.
Perquè el mateix és pensar i ser. És necessari dir i pensar que el que és, és, ja que l’ésser és i el no-ser no és; afirmacions que t’invito a considerar bé. Molts perplexos es deixen arrossegar, i accepten que ser i no-ser és el mateix i no és el mateix. La seva opinió és que en tot hi ha un camí que s’oposa a si mateix.
No cal témer que ningú provi mai que el que és no és. Tu allunya del teu esperit aquest camí d’investigació, i no deixis que el costum adquirit per múltiples experiències t’obligui a dirigir per aquest camí uns ulls cecs, unes oïdes sordes i unes paraules d’un llenguatge vulgar. Sinó que has de resoldre el problema discutit que acabo d’exposar per mitjà de la raó.  No ens queda més que un camí que recórrer: l’ésser és. I hi ha molts senyals que l’ésser és increat, imperible, perquè és complet, immòbil, etern.

1.            Expliqueu breument la idea principal d’aquests fragments i les idees secundàries, mostreu la xarxa conceptual del text. (2 punts). [Redacció i tema breu. Al voltant de 100 paraules].
2.            Expliqueu breument el significat d’algunes expressions del text. (1 punt): 2a) .  2b) . [Breu al text i en el text; 15- 25 paraules.]
3.            Quines raons té Parmènides per a justificar la seva argumentació?  (Haureu de referir-vos als aspectes generals del pensament de l’autor que siguin pertinents.)  (3 punts).
4.            Compareu la concepció del món de Parmènides amb una altra cosmovisió, dels altres presocràtics. Podríem parlar d’arkhé? (2 punts). [Obligació:  amb els presocràtics, un i només u, d’aquests autors].
5.            Raoneu i justifiqueu la resposta, sobre allò que manifesta Parmènides, sobre: “el mateix és pensar i ser”. [Opinió valoració personal, una idea (pista) seria l’ idealisme subjectiu. “només existeix la realitat continguda dintre del meu pensament?”] (2 punts)

[Recomanació: Ajuda al corrector, treballa bé (ordenament) i segurament. Fes bona lletra, estil, cal·ligrafia i ortografia. Deixa marges i espais. Pregunta’t, qüestiona’t i fes de filòsofa o filòsof]. (Aquesta recomanació sempre hi és a l’examen. Seguiu-la.)


Us he enllaçat al Bloc diverses informacions. Aneu fent i treballant.
Apagueu el mòbil i a pensar, a seques, sol amb un mateix.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada