Punt 1.1
Els sofistes, especialment en Gòrgies i en Protàgores.
Els
sofistes.
Grup
o escola de pensadors, que viuen a Atenes al segle V – IV a.C. N’hi ha diversos grups, alguns coetanis, i es
diferencien entre menors i majors i la filoxarxa en diu els d’abans i els de
després de la guerra del Peloponès[1].
Nosaltres només farem referència a Gòrgies i a en Protàgores.
Als
sofistes, via Sòcrates, Plató i Aristòtil se’ls atribueix una visió pejorativa,
negativa de la seva tasca, com els que cobraven, com a mestres de la
democràcia, mestres del saber, de la “sofia”. Però en alguns casos enganyaven o
no ensenyaven la virtut; “areté”.
Serien
segons diverses interpretacions i a classe com els primers professors de la
democràcia. També segons altres fons eren com advocats i com que eren ociosos,
tenien temps lliure i es dedicaven al govern de la ciutat, a ajudar als tribunals
i a treballar sobre els casos i judicis.
A
nosaltres aquests autors ens situen al món social de la ciutat i de la
convenció, del pacte i de l’arbitrarietat.
Glossari:
1.
Democràcia:
Etimològicament
“el govern del poble”. A l’Atenes de Pericles, segle V a.C. on es conforma
aquest model participatiu, el lloc d’intervenció és la plaça pública i allí cal
ser exitós.
Què
ensenyava? L’”areté”, la virtut.
A
qui ensenyava? Als que tenien temps lliure i podien pagar les lliçons. Tot això
també atribuït als sofistes.
2.
Oratòria
(Retòrica):
L’art
de parlar bé i d’escriure bé. On s’uneix l’ètica i l’estètica. Volien ensenyar
a intervenir a l’”àgora” a la plaça pública o lloc d’intervenció dels que
participaven a la “polis”.
També
sabem que cal tenir uns quants passos per a arribar a persuadir als altres com
les operacions discursives que vàrem fer altres anys: Invenció, disposició,
elocució, memòria i pronunciació, si algú ho recorda.
Nosaltres
hem parlat amb oratòria d’una bona pronúncia i articulació. Via filoxarxa
acudíem a Isòcrates. Tots aquests tenien diverses feines com escriure discursos
per a altres són els anomenats logògrafs[2].
De totes aquestes activitats, en treien un benefici, vivien d’això. Algunes
interpretacions diuen que al tenir temps lliure ho feien per afició o “hobby”.
3.
Demagogia:
Versió
negativa.
3.1
Model
de democràcia que vol imposar els seu punt de vista, la seva veritat, i pot
amagar la realitat o fer sorgir la seva perspectiva. Una forma d’argumentar era
utilitzar el conjunt de fal·làcies no formals per imposar la seva veritat i
aquestes eren les que s’agrupaven amb tres apartats: contra la rellevància,
contra la suficiència i l’acceptabilitat.
En positiu la forma de fer sortir la
bona veritat és l’”aletheia”.
3.2
També forma de govern.
Autors:
Protàgores:
Nosaltres
l’hem presentat com a relativista.
Algunes
interpretacions l’aproximen a l’utilitarisme; on totes les opinions particulars
tenen la mateixa validesa, algunes son mes avantatjoses que altres. Per exemple
recuperar-se per al malalt i menjar aliments que li vagin bé, tot i no saber
per què li van bé.
El
relativisme dels valors implica que una mateixa acció o fet pot ser bona per un
subjecte i dolenta per un altre. I fins i tot un àmbit de creença, com una
acció bona o dolenta per un mateix subjecte tot depenen del moment, de la
circumstància i en la seva mesura i la seva creença.
Són
diversos els nivells del relativisme, el del coneixement i també el dels valors
o moral.
La
filoxarxa destaca molt els de l’agnosticisme. Fet pel qual va abandonar Atenes
i algunes de les seves obres van ser destruïdes i cremades amb públic. Critica
les supersticions i altres rituals religiosos que no serveixen a la vida dels
pobles, no són útils, seguin aquesta interpretació.
Vocabulari
de Protàgores:
Relativisme: Tot és relatiu a les diverses
convencions i perspectives del moment o del present històric. No hi ha veritats
ni absolutes, ni universals, ni essències, hi ha alguna versió que l’apropa a
l’utilitarisme.
Homo
mensura: l’home com
a mesura de totes les coses, per tant amb Protàgores, només ho sabem a la
nostra capacitat i tot està a nivell de la nostra interpretació i tota la
Veritat, i la construcció racional és de situació i de nivell humà.
Gòrgies:
A la seva
obra Sobre la natura o sobre el no-ser
ataca la postura dels essencialistes de Parmènides d’Elea, i defensa
l'escepticisme. Les seves idees poden resumir-se en tres tesi: Alguns autors
consideren que aquestes afirmacions no són res més que jocs retòrics: “Res existeix; si existís quelcom no podria
ser conegut i si quelcom existent pogués ser conegut, seria impossible
expressar-ho amb el llenguatge”.
1) La
primera tesi la defensa de la manera següent. Si quelcom fos deuria o ben ser
etern o no ser-ho. Si fos etern, hauria de ser infinit i, si fos infinit, no
podria estar en res. Però, allò que no està en res no existeix. D’altra banda,
si no fos etern, hauria d’haver començat a ser, però, per començar a ser, abans
hauria de no ser, la qual cosa és impossible, ja que el no ser no és. Així, ni
és etern ni té origen i, per tant, no és.
2) La
segona tesi parteix de l’afirmació de Parmènides segons la qual no és possible
pensar el no ser. Però, si el no ser no pogués ser pensat, no hi hauria
l’error. Atès que l’error existeix, s’infereix que pot pensar-se el no ser.
Així, podem dir que hi ha coses pensades, que no existeixen, i coses no
existents (com a personatges mítics, per exemple) que poden ser pensades.
D’aquesta manera assenyala, contra Parmènides, que hi ha una escissió entre
pensament i ser i, per tant, si quelcom fos, no podria ser pensat. (Noti’s que
Gòrgies usa com a mètode de raonament el procediment de reducció a l’absurd).
3) La
tercera tesi defensa que la paraula no comunica més que sons. Mitjançant el
llenguatge no transmetem colors, sabors, grandàries, etc., sinó només sons.
Fins i tot de forma arbitrària i convencional, i, igual que la vista no veu els
sons, l’oïda no sent els colors. Amb això posa de manifest el divorci existent
entre signe i significat, i destaca la impossibilitat de transmetre la realitat
mitjançant la paraula. El signe “taula” és una convenció, un pacte, que podem
canviar-lo i dir-ne “table”
S’ha
afirmat que aquestes tesis de Gòrgies eren més aviat un mer exercici retòric
pel qual volia demostrar que, mitjançant l’ús manyós (trampós i brillant) de
les convencions del llenguatge, és a dir, mitjançant la retòrica, es podien
defensar fins i totes les tesis més absurdes. No obstant això, més aviat es
creu que, encara que realment Gòrgies va voler posar en ridícul les tesis dels
seguidors de l’escola de Parmènides, va
acabar abraçant un profund nihilisme i escepticisme. Per això, partint
d’aquesta situació de crisi, es va bolcar en l’ensenyament de la retòrica, però
sense voler ensenyar la virtut (“areté”), sinó només l’ús persuasiu del
llenguatge. D’aquesta manera, va concebre el seu ensenyament com a transmissió
d’un art de persuasió basat en una ètica de situació fortament relativista. Va
destacar l’immens poder de la paraula, la màgia del logos que sedueix,
persuadeix i transforma l’ànima, i la va comparar a l’acció dels fàrmacs sobre
el cos. També el llenguatge pot curar o emmalaltir un ànima. A més a més, va
ser el primer a estudiar el llenguatge des d’una perspectiva estètica i va
analitzar l’essència de la poesia. Concebia l’art com un engany, però un engany
intel·ligent que ennobleix a qui el practica (perquè mostra la seva capacitat
de fabulació i imaginació) i a qui es deixa enganyar (perquè mostra la
intel·ligència de comprendre el missatge de l’artista). Aquestes reflexions
sobre l’art van ser posteriorment recollides per Plató (que va destacar
l’aspecte d’engany i d’imitació de l’art) i per Aristòtil (que va subratllar
l’aspecte purificador o catàrtic de l’art).
Amb tot
això i seguint Luciano de Crescenzo llavors quan afirmo, dic: “No existeix la
veritat”, què vull dir? Estic afirmant això
mateix? Ergo, (llavors, per
tant ...)
Vocabulari
de Gòrgies:
Nihilisme: Terme
que va començar a ser utilitzat pels romàntics alemanys per referir-se a les
doctrines que propugnen l’absència de conviccions vertaderes i, especialment,
l’absència de valors
dels coneixement (epistemològics) amb en Gòrgies. Sobre la impossibilitat de
conèixer.
Escepticisme: Provés del verb grec “skeptomai”
examinar amb deteniment una determinada afirmació i també vol dir i ens
interessa, la idea “d’epokhé” o de suspendre el judici mentre analitzem i
estudiem la proposició determinada. Terme modern aplicat a l’il·lustrat D.
Hume.
Bibliografia:
-
Atlas de Filosofia, Editorial Alianza.
-
Copleston, F: Historia de la filosofia.
Editorial Ariel, Barcelona.
-
De Crescenzo, Luciano: Historia de la
filosofia grega; Editorial Barcanova, Barcelona. 1990.
Webgrafia:
-
www.pensament.com/filoxarxa (Aquesta
principal i molt rellevant).
-
http://www.alcoberro.info/ (Web amb alguns
temes generals i de diversa informació. No s’ajusta exactament a aquest tema
dels sofistes nostres temes).
[1] Guerra entre el model d’Atenes
democràtic i comercial i el model aristocràtic-terratinent i militar d’Esparta
i els seus aliats.
[2] Persones que escrivien per als altres i podien ser de
diversos tipus els redactats: per a defensa davant el tribunal, per a
discursos, per a casos de morts, per a ... causes militars.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada