dijous, 9 de novembre del 2017

Recursos argumentatius.


Enllaço els recursos argumentatius. 

EXEMPLE DE RECURSOS ARGUMENTATIUS.


Història de la filosofia

Els més petits elements del sentiment floreixen amb el contacte amb la simpatia i les influències de l’educació; i una completa unió d’associacions es conforma al seu voltant per l’acció, també cal dir-ho, de les sancions i coaccions externes. Aquest mode d’entendre’ns a nosaltres mateixos, i a la vida, es veu cada dia més natural, segons avança la civilització. Amb cada progrés, eliminem les fonts d’oposició a l’interès i nivellem les desigualtats que la llei econòmica ha anat fixant entre els individuus o les classes, degut a que hi ha sectors de la humanitat, la felicitat dels quals es passa per alt en la pràctica”

John Stuart Mill; L’utilitarisme (Cap: III).

Hem l’enllaçat les preguntes de selectivitat amb alguns recursos argumentatius.

1.- Raoneu breument –al voltant de 40-80 paraules—les idees principals del text i com hi apareixen relacionades. (2 punts).
Sobre el text o la tesi:
  • Del que diu el text es desprèn que.....
  • Aquesta idea ens portaria a ....
  • Si acceptem la tesi de l’autor, aleshores caldrà admetre també que ...
Explicitar pressupòsits d’una tesi:
  • Quan l’autor defensa .... dóna per suposat que ....
  • L’autor, defensa ...
  • L’autor, sense dir-ho, assumeix que ...
  • Les conclusions de l’autor són vàlides si admetem la premissa que ...

2.- Expliqueu i definiu el significat, en el text, dels següents conceptes (al voltant de 15-20 paraules en cada cas). (1 punt).
a) Sentiment. b) Educació.

3.- Quina teoria de les ciències morals proposa al text? (Feu referència al conjunt general del pensament del nostre autor. Ajudeu-vos de la idea de reforma social, el paper de l’estat i la felicitat general). (3 punts).
Adjectivar o batejar una idea:
  • Quan l’autor diu que ...... està defensant una posició ....
  • La visió de l’autor és .....
  • La concepció de l’autor comporta una visió ....
Recurs a l’exemple:
  • El fenomen de .... il·lustra molt bé la idea següent ...
  • Del que diu la teoria es desprèn que ...
Treure conseqüències:
  • Del que diu el text podríem dir ....
  • Si acceptem la teorització de l’autor, aleshores caldrà ademetre la possibilitat .....
4.- Compareu la concepció ètica de Mill amb una altra concepció que es pugui trobar a la història de la filosofia. (2 punts).
Contraposar amb d’altres autors:
  • Una visió que em semblaria més encertada és la de .....
  • Contràriament, l’autor ...... defensava.
  • Ens fa pensar/ Jo m’inclino més aviat per la posició contrària.
  • Una descripció anàloga la trobem en ....
  • Si comparem el que diu l’autor amb .... i veurem que .....


5.- Valoració u opinió personal. Quins són aquests sectors de la humanitat, “la felicitat dels quals es passa per alt”? Quin paper hauria de tenir la legislació i el govern? (2 punts).

Vigència o actualitat d’una idea:
- La concepció actual de ..... seria més aviat .....
- La vigència d’aquestes idees es pot veure en ........
- La novetat de plantejaments de ..... resideix en ........
- la concepció de ...... és perfectament defensable avui si tenim en compte que ......; i per tant ......

Plantejar objeccions i crítiques
- Aquesta posició de l’autor crec, considero que planteja alguns problemes: (enumeració).
- Una qüestió que es planteja als defensors de .... és ......
- Portades a l’extrem aquestes idees impliquen que ....
-Un punt feble d’aquesta posició és .....

Aportar raons a favor:
- La raó per la qual defenso ... és que ...
- Els avantatges que veig en aquesta posició són ....
- Les idees de l’autor em semblen interessants si tenim en compte que .....

Conclusió o balanç final:
- En síntesi / per concloure, crec poder afirmar ....
- Tot això em sembla que fonamenta suficientment la tesi ...
- Així doncs / per tant, m’inclino a pensar que l’autor té raó en ... però en canvi, quan diu .... sembla que pot oferir llacunes.



Hi hem treballat ara de cara a l'examen.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada