Enllaço els recursos argumentatius.
EXEMPLE
DE RECURSOS ARGUMENTATIUS.
Història
de la filosofia
“Els
més petits elements del sentiment floreixen amb el contacte amb la
simpatia i les influències de l’educació; i una completa unió
d’associacions es conforma al seu voltant per l’acció, també
cal dir-ho, de les sancions i coaccions externes. Aquest mode
d’entendre’ns a nosaltres mateixos, i a la vida, es veu cada dia
més natural, segons avança la civilització. Amb cada progrés,
eliminem les fonts d’oposició a l’interès i nivellem les
desigualtats que la llei econòmica ha anat fixant entre els
individuus o les classes, degut a que hi ha sectors de la humanitat,
la felicitat dels quals es passa per alt en la pràctica”
John
Stuart Mill; L’utilitarisme
(Cap: III).
Hem
l’enllaçat les preguntes de selectivitat amb alguns recursos
argumentatius.
1.-
Raoneu breument –al voltant de 40-80 paraules—les idees
principals del text i com hi apareixen relacionades. (2 punts).
Sobre
el text o la tesi:
-
Del que diu el text es desprèn que.....
-
Aquesta idea ens portaria a ....
-
Si acceptem la tesi de l’autor, aleshores caldrà admetre també que ...
Explicitar
pressupòsits d’una tesi:
-
Quan l’autor defensa .... dóna per suposat que ....
-
L’autor, defensa ...
-
L’autor, sense dir-ho, assumeix que ...
-
Les conclusions de l’autor són vàlides si admetem la premissa que ...
2.-
Expliqueu i definiu el significat, en el text, dels següents
conceptes (al voltant de 15-20 paraules en cada cas). (1 punt).
a)
Sentiment. b) Educació.
3.- Quina teoria de les ciències morals proposa
al text? (Feu referència al conjunt general del pensament del nostre
autor. Ajudeu-vos de la idea de reforma social, el paper de l’estat
i la felicitat general). (3 punts).
Adjectivar
o batejar una idea:
-
Quan l’autor diu que ...... està defensant una posició ....
-
La visió de l’autor és .....
-
La concepció de l’autor comporta una visió ....
Recurs
a l’exemple:
-
El fenomen de .... il·lustra molt bé la idea següent ...
-
Del que diu la teoria es desprèn que ...
Treure
conseqüències:
-
Del que diu el text podríem dir ....
-
Si acceptem la teorització de l’autor, aleshores caldrà ademetre la possibilitat .....
4.- Compareu la concepció ètica de Mill amb una
altra concepció que es pugui trobar a la història de la filosofia.
(2 punts).
Contraposar
amb d’altres autors:
-
Una visió que em semblaria més encertada és la de .....
-
Contràriament, l’autor ...... defensava.
-
Ens fa pensar/ Jo m’inclino més aviat per la posició contrària.
-
Una descripció anàloga la trobem en ....
-
Si comparem el que diu l’autor amb .... i veurem que .....
5.-
Valoració u opinió personal. Quins són aquests sectors de la
humanitat, “la felicitat dels quals es passa per alt”? Quin
paper hauria de tenir la legislació i el govern? (2 punts).
Vigència
o actualitat d’una idea:
-
La concepció actual de ..... seria més aviat .....
-
La vigència d’aquestes idees es pot veure en ........
-
La novetat de plantejaments de ..... resideix en ........
-
la concepció de ...... és perfectament defensable avui si tenim en
compte que ......; i per tant ......
Plantejar
objeccions i crítiques
-
Aquesta posició de l’autor crec, considero que planteja alguns
problemes: (enumeració).
-
Una qüestió que es planteja als defensors de .... és ......
-
Portades a l’extrem aquestes idees impliquen que ....
-Un
punt feble d’aquesta posició és .....
Aportar
raons a favor:
-
La raó per la qual defenso ... és que ...
-
Els avantatges que veig en aquesta posició són ....
-
Les idees de l’autor em semblen interessants si tenim en compte que
.....
Conclusió
o balanç final:
-
En síntesi / per concloure, crec poder afirmar ....
-
Tot això em sembla que fonamenta suficientment la tesi ...
-
Així doncs / per tant, m’inclino a pensar que l’autor té raó
en ... però en canvi, quan diu .... sembla que pot oferir llacunes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada