dilluns, 6 de novembre del 2017

Tema de Sòcrates.

Apunts de Sòcrates. 


Model bàsic i correcte per a iniciar i ampliar el tema.

Cuideu-vos.


Ins Tossa de Mar. 2017-2018

2)        Sòcrates: a.  El mètode socràtic. b.          L’ètica socràtica.
2.a El mètode socràtic:
Es fonamenta en dos principis que la filoxarxa desgrana de forma diferent: són la ironia o contradicció i la maièutica. Sòcrates era com un sofista més, com un polemitzador i afirmava que: “només sé que no sé res”. I era com la primera ironia, que hem provat d’explicar a classe, ja parteixo de reconèixer la meva ignorància i a partir d’ací iniciar una camí amb la raó cap al saber, i ho fa amb forma de diàleg, amb l’art de saber preguntar de forma adequada per caminar i portar la discussió cap allà on vol, cap un objectiu determinat.

La seva ironia es dirigia contra qualsevol que afirmés saber i aleshores el situava davant contradiccions lògiques i al portava a un carreró sense sortida, com un savi (sofista) que no sap res del cert.

Així arribem a fer néixer, des de la pròpia ignorància, els nous sabers. S’abandonen prejudicis i sabers infundats i així tot es convertia en una eina d’accés al coneixement; és la maièutica, l’art d’ajudar i fer sortir la veritat del seu interior del seu interlocutor, però clar: Què hi tenim dintre nostre? Dintre de la nostra essència?

2.b L’ètica socràtica.
Fonamentada amb el racionalisme, amb la raó, on conèixer i saber és condició necessària i suficient per a fer el bé. A la novel·la “La muerte de Sócrates” just es considera aquest autor com el pare del racionalisme. Sòcrates ensenya la virtut o excel·lència (areté).
Essent com un pensament paradoxal, contradictori diu la versió de la filoxarxa, ningú fa el mal volent, el fem per què no ho sabem, per tant des de la humilitat i el no saber res, també podem créixer i arribar al bé, manifestem la nostra renúncia i només aquells que cerquem, com els filòsofs, podem arribar a tenir una bona conducta moral: si vull ser just, haig de saber que és la justícia; etc (...).
Amb tot la pregunta és si conèixer és fer, llavors per què no ho fem? Aquí la revolució ètica amb Sòcrates és evident; l’autor apel·la al consciència moral, però encara més; i si no en tenim de consciència moral?



Bibliografia:
-     Atlas de Filosofia, Editorial Alianza.
-     Camps, Victoria: Historia de la ètica, Vol 1.  Editorial Crítica, Barcelona, 2006.
-      Chicot, M: La muerte de Sòcrates. Novel·la.
-      Copleston, F: Historia de la filosofia. Vol 1.  Editorial Ariel, Barcelona.
-      De Crescenzo, Luciano: Historia de la filosofia grega; Editorial Barcanova, Barcelona. 1990.

Webgrafia:
-              www.pensament.com/filoxarxa (Aquesta principal i molt rellevant).
-              http://www.alcoberro.info/ (Web amb alguns temes generals i de diversa informació. No s’ajusta exactament a aquest tema dels sofistes nostres temes).
-  https://youtu.be/7byRIzBYUho (Consultada i revisada, el 30/X/ 2017). La mort de Sòcrates, explicació de la pintura de J.L. David (1784). Estil neoclàssic.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada