Es tracta de l'examen de 2n Bat D.
Cal refer les preguntes que es demanen, cadascú té una proposta d'allò que cal fer.
Enllaço el vostre examen: 2n Bat D.
Cadascú
té els seus criteris que cal fer, la pregunta tres és la més important i
cal explicar-la i aprofundir-la, cadascú té la qüestió o el tema que ha
de fer, com fer ho? Bloc:
Recursos argumentatius.
Criteris de correcció.
Teoria:
Classe i filoxarxa i conceptes.
Models i exàmens resolts:
Obligacions:
No copiar literalment, fer-ne el teu Plató i la teva feina.
Pregunta 1 i 2 al text, no definicions generals.
Pregunta
3, tot Plató i bé i ampliament. No copiar literalment. No tots els
conceptes i no tots a l'hora. Els que calgui i explicats.
Pregunta 4: Tres paràgrafs un per autor, a) , b) i C) comparació i semblança i diferència.
Pregunta 5: Valoració i opinió.
Reclamacions previstes de notes i per escrit a final de curs.
Examen
1r. Plató. Recuperació.
|
|
Nom
i cognoms:
|
|
Curs:
2n Batxillerat D
|
Data:
22/X/2014
|
Matèria/Crèdit:
Història de la filosofia
|
Full:
1
|
“Observa,
doncs, Glaucó – vaig dir jo –, que no perjudicarem els qui entre
nosaltres esdevinguin filòsofs,
sinó que els exposarem justos arguments per tal de comminar-los a
vigilar i tenir cura de la resta dels ciutadans. Els direm que a les
altres ciutats és natural que uns tals homes no prenguin part en els
seus treballs, ja que n’esdevenen per ells mateixos sense voler-ho
la constitució de cadascuna d’elles, i és de justícia que
l’ésser que s’ha creat a ell mateix no degui a ningú el seu
nodriment i no en vulgui pagar a ningú les despeses, a vosaltres,
però, nosaltres us vàrem engendrar per a vosaltres mateixos i per a
la resta de la ciutat com a cabdills i reis, com en un eixam
d’abelles, i heu estat educats
millor i més perfectament que ells i sou capaços de prendre part en
totes dues activitats. Cal que cadascú baixi, doncs, per torns a
l’habitatge dels altres i s’avesi a contemplar les tenebres,
un cop avesats, veureu i reconeixereu mil vegades millor que els
d’allí cadascuna de les imatges que hi ha, perquè haureu vist la
veritat sobre la justícia.
I així la nostra ciutat, tant per a vosaltres com per a nosaltres,
viurà de dia i no entre els somnis de la nit, tal com viuen ara
moltes per culpa dels que s’esbatussen els uns contra els altres,
com contra ombres, i es revolten per ocupar el poder en la idea que
aquest és un gran bé. La veritat és potser de la següent manera:
la ciutat on menys desig de manar tinguin els que es disposen a
fer-ho, és, per força, la que viu millor i amb menys revoltes,
mentre que la que té el tipus contrari de governants viu també de
la manera contrària.”
(Plató:
República,
Llibre VII, 519d – 520b)
1.
Expliqueu breument les idees principals del text i com hi apareixen
relacionades. Ens podem preguntar de què tracta. (2 punts).[Recorda:
extensió limitada, més o menys, 80-100 paralues].
2.Expliqueu
breument el significat, en el text i des del text, les següents
paraules o expressions en cada cas (0,5 punts cada una).
[Recomanació: al voltant de 15-25 paraules, són els conceptes
subratllats en el text]. a)
filòsofs
b) educats.
3.
Per què i quines raons té Plató per explicar que “un cop
avesats, veureu i reconeixereu mil vegades millor que els d’allí
cadascuna de les imatges que hi ha, perquè haureu vist la veritat
sobre la justícia.”? (Haureu de referir-vos als aspectes generals
del pensament de Plató que siguin pertinents encara que no apareguin
explícitament en el text). [Recomanació: teoria i procés i camí
del coneixement]. (3 punts).
4.Compareu
la teoria de Plató sobre el coneixement (la matemàtica o la
ciència) amb una altra concepció que es pugui trobar en la història
del pensament. (2 punts) [Els criteris deixen el tema obert i es
tracta de fer matemàtica amb Pitagòrics o Ciència són els
sofistes].
5.
És un text optimista o pessimista? Per què? Raoneu la resposta. (2
punts). [Justifica i argumenta les teves respostes].
[Recomanació:
Ajuda al corrector, treballa bé i ordenament i segurament. Fes bona
lletra i estil i cal·ligrafia, que es pugui llegir i ortografia (no
facis faltes) i tot això i allò i més, com sempre. Pregunta’t,
qüestiona’t i fes de filòsofa o filòsof].
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada