dilluns, 27 d’octubre del 2014

Examen del grup D.

Es tracta de l'examen de 2n Bat D. 

Cal refer les preguntes que es demanen, cadascú té una proposta d'allò que cal fer. 

Enllaço el vostre examen: 2n Bat D. 

Cadascú té els seus criteris que cal fer, la pregunta tres és la més important i cal explicar-la i aprofundir-la, cadascú té la qüestió o el tema que ha de fer, com fer ho? Bloc: 
Recursos argumentatius.
Criteris de correcció.

Teoria: 
Classe i filoxarxa i conceptes.
Models i exàmens resolts: 

Obligacions:
No copiar literalment, fer-ne el teu Plató i la teva feina.
Pregunta 1 i 2 al text, no definicions generals. 
Pregunta 3, tot Plató i bé i ampliament. No copiar literalment. No tots els conceptes i no tots a l'hora. Els que calgui i explicats.
Pregunta 4: Tres paràgrafs un per autor, a) , b) i C) comparació i semblança i diferència.
Pregunta 5: Valoració i opinió. 

Reclamacions previstes de notes i per escrit a final de curs.

Examen 1r. Plató. Recuperació.
Nom i cognoms:
Curs: 2n Batxillerat D
Data: 22/X/2014
Matèria/Crèdit: Història de la filosofia
Full: 1

 
Observa, doncs, Glaucó – vaig dir jo –, que no perjudicarem els qui entre nosaltres esdevinguin filòsofs, sinó que els exposarem justos arguments per tal de comminar-los a vigilar i tenir cura de la resta dels ciutadans. Els direm que a les altres ciutats és natural que uns tals homes no prenguin part en els seus treballs, ja que n’esdevenen per ells mateixos sense voler-ho la constitució de cadascuna d’elles, i és de justícia que l’ésser que s’ha creat a ell mateix no degui a ningú el seu nodriment i no en vulgui pagar a ningú les despeses, a vosaltres, però, nosaltres us vàrem engendrar per a vosaltres mateixos i per a la resta de la ciutat com a cabdills i reis, com en un eixam d’abelles, i heu estat educats millor i més perfectament que ells i sou capaços de prendre part en totes dues activitats. Cal que cadascú baixi, doncs, per torns a l’habitatge dels altres i s’avesi a contemplar les tenebres, un cop avesats, veureu i reconeixereu mil vegades millor que els d’allí cadascuna de les imatges que hi ha, perquè haureu vist la veritat sobre la justícia. I així la nostra ciutat, tant per a vosaltres com per a nosaltres, viurà de dia i no entre els somnis de la nit, tal com viuen ara moltes per culpa dels que s’esbatussen els uns contra els altres, com contra ombres, i es revolten per ocupar el poder en la idea que aquest és un gran bé. La veritat és potser de la següent manera: la ciutat on menys desig de manar tinguin els que es disposen a fer-ho, és, per força, la que viu millor i amb menys revoltes, mentre que la que té el tipus contrari de governants viu també de la manera contrària.”
(Plató: República, Llibre VII, 519d – 520b)

 1. Expliqueu breument les idees principals del text i com hi apareixen relacionades. Ens podem preguntar de què tracta. (2 punts).[Recorda: extensió limitada, més o menys, 80-100 paralues].
2.Expliqueu breument el significat, en el text i des del text, les següents paraules o expressions en cada cas (0,5 punts cada una). [Recomanació: al voltant de 15-25 paraules, són els conceptes subratllats en el text].  a) filòsofs b) educats.
3. Per què i quines raons té Plató per explicar que “un cop avesats, veureu i reconeixereu mil vegades millor que els d’allí cadascuna de les imatges que hi ha, perquè haureu vist la veritat sobre la justícia.”? (Haureu de referir-vos als aspectes generals del pensament de Plató que siguin pertinents encara que no apareguin explícitament en el text). [Recomanació: teoria i procés i camí del coneixement]. (3 punts).
4.Compareu la teoria de Plató sobre el coneixement (la matemàtica o la ciència) amb una altra concepció que es pugui trobar en la història del pensament. (2 punts) [Els criteris deixen el tema obert i es tracta de fer matemàtica amb Pitagòrics o Ciència són els sofistes].
5. És un text optimista o pessimista? Per què? Raoneu la resposta. (2 punts). [Justifica i argumenta les teves respostes].
[Recomanació: Ajuda al corrector, treballa bé i ordenament i segurament. Fes bona lletra i estil i cal·ligrafia, que es pugui llegir i ortografia (no facis faltes) i tot això i allò i més, com sempre. Pregunta’t, qüestiona’t i fes de filòsofa o filòsof].

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada