dimarts, 13 de desembre del 2016

Comentari de Text: Aristòtil

Us adjunto el Comentari de Text d'Aristòtil.



Ens resta ara parlar en general de la felicitat, ja que l'hem fet fi dels actes humans. Hem dit que la felicitat no és una disposició, ja que podria pertànyer a un home que passés la seva vida dormint, vivint amb una vida vegetativa, i fins i tot a algun que patís els pitjors desgràcies. Devem doncs posar la felicitat en una activitat. Ara bé, entre les activitats, unes són necessàries i desitjables per una altra cosa, i altres per si mateixes. És evident que la felicitat ha de col·locar-se entre les activitats desitjables. Per si mateixes i no per una altra cosa, ja que no manca de res, sinó que es basta a si mateixa. Són desitjables per si mateixes les activitats que no demanen res fora del seu mateix exercici. Tals semblen ser les accions virtuoses, ja que obrar honesta i virtuosament és de les coses desitjables per si mateixes. [...]
Si la felicitat és l'activitat conforme amb la virtut, és clar que és la que està conforme amb “l’areté” més perfecta, és a dir, la de [la facultat] més elevada. Ja es tracti de la intel·ligència o de l'altra facultat, i que aquesta facultat sigui divina o el que hi ha més diví en nosaltres, l'activitat d'aquesta capacitat, segons la seva virtut pròpia, constitueix la felicitat perfecta. I ja hem dit que és contemplativa (teòrica).
Aquesta afirmació sembla que està d'acord tant amb les nostres explicacions anteriors com amb la veritat. Perquè aquesta activitat és per si mateixa la més elevada. Doncs entre les nostres facultats la intel·ligència [ocupa el primer lloc] i entre les coses [cognoscibles], aquelles de les quals s'ocupa la intel·ligència. A més la seva acció és la més contínua, doncs podem entregar-nos a la contemplació d'una manera més duradora i seguida que a una activitat pràctica. I ja que creiem que el plaer ha d'estar associat a la felicitat, la més agradable de totes les activitats conformes a la virtut és, segons opinió comuna, la que és conforme a la saviesa. Sembla doncs que la filosofia porta i aconsegueix plaers meravellosos tant per la seva puresa com per la seva durada, i és evident que la vida és més agradable per als que saben que per als que tracten de saber.
Aristòtil: Ètica a Nicòmac. Llibre X, capítols 6-7.
1.     Expliqueu breument la idea principal d’aquests fragments i les idees secundàries, mostreu la xarxa conceptual del text. (2 punts). [Redacció i tema breu].
2.     Expliqueu breument el significat d’algunes expressions del text. (1 punt): 2a) virtut .  2b) opinió  . [Breu al text i en el text; 15- 25 paraules.]
3. Quines raons té Aristòtil per a justificar la seva argumentació i dir:  la felicitat perfecta. I ja hem dit que és contemplativa (teòrica)”. Haureu de referir-vos als aspectes generals del pensament de l’autor que siguin pertinents en el text.  [Recomanació tipus d’ànima, tipus de forma i causa final?](3 punts)
  1. Compareu la concepció d’Aristòtil de la seva ètica amb una altra visió moral del món moral (2 punts). [Obligació: amb alguns dels autors que coneixem].
  2. Raoneu i justifiqueu la resposta, sobre allò que manifesta Aristòtil sobre les causes i la forma de la matèria. [Opinió i valoració personal, una idea (pista) seria el realisme aristotèlic.] (2 punts)


[Recomanació: Ajuda al corrector, treballa bé (ordenament) i segurament. Fes bona lletra, estil, cal·ligrafia i ortografia. Deixa marges i espais. Pregunta’t, qüestiona’t i fes de filòsofa o filòsof]. (Aquesta recomanació sempre hi és a l’examen. Seguiu-la. S’entrega a mà i en mà el dia estipu



1 comentari: