Feina extra del 10%.
Girona, Jaume Vicens Vives.
Textos per a pujar nota, més un
10%. Un model breu i un de més extensió. Cal respondre a dos textos breus, que haurien de ser d'autors diferents i a un dels
més llargs. Segons la teva interpretació filosòfica.
Textos breus:
Tales:
Hipòlit, I;
1,2: “El terratremols, moviments d’aigua, es conformen amb els vents i amb els
moviments dels astres”.
Simplici, Física, 36, 10-11: “Tales dóna especial
atenció a l’aspecte generador, nutritiu, cohesionador i vivificant de l’aigua”.
Anaximandre:
Hipòlit, I;
6,2: “Segons Anaximandre el primer principi de la realitat és l’Infinit i fou
el primer que sobre aquest en digué l’Infinit”.
Plató, Timeu 51a: “Direm que la mare i
receptacle de tot allò que naix, que es visible i en general sensible no es
terra, ni aire, ni foc, ni cap altre primer principi d’on naixen elles o de les
que han nascut, sinó que es una certa idea invisible i amorfa, que rep tot i
participa d’allò que és intel·ligible”
Anaxímenes:
Hipòlit, I;
7,2: “L’aire es mou sempre i així tots els objectes, totes les coses que es
transformem no es canvien si l’aire no es mogués”
Simplici, Física, 24, 28-31: “L’aire es diferencia
de la resta de substàncies particulars per rarificacció i condensació. Al
enrrarir-se es converteix en foc, al condensar-se en vent, llavors en núvol,
més condensat llavors en aigua, terra i pedra; la resta de la realitat es
produeix a partir d’aquestes”.
Heràclit:
(DK- 2): “Cal
seguir el logos comú: però malgrat
pertànyer a tothom, el vulgar no deixa de viure com si cadascú tingués una
intel·ligència particular”.
(DK- 119):
“El daimon de cada home és el
seu caràcter”.
Parmènides:
Hipòlit; I,
11,2: “Parmènides d’Elea diu que l’univers és etern, no engendrat, esfèric i
homogeni, sense espai en ell mateix, immòbil i limitat”.
Simplici; Física, 86; 27-28: “És necessari dir i pensar
que allò que és, és; i possible que sigui, per contra el no res no pot ser”.
Textos més
llargs, cal contestar-ne un; un i només un.
1) “Qui vulgui
atènyer aquest coneixement pel camí recte, ha de començar des de jove cercant
els cossos bells. [...] Ha de considerar després que la bellesa de l’ànima és
més preciosa que la del cos [...]. Així necessàriament es veurà obligat a
contemplar la bellesa que es troba en les accions dels homes i en les lleis, i
al veure que aquesta és a tot arreu idèntica a si mateixa, i com a conseqüència
arribarà a tenir en poca estima la bellesa corpòria. De les acción sjumanes
haurà de passar a les ciències per
contemplar-ne la bellesa, i llavors, en contemplar allò bell en tota la
seva extensió, ja no romandrà mai més encadenat com un esclau en el limitat
amor de la bellesa d’un jove, d’un home o d’una acció, sinó que es tornarà cap
a l’oceà de la bellesa, [...] fins que, enfortit i engrandit en esperit per
aquesta sublim contemplació, ja que no percebrà més que una ciència, la d’allò
bell”
Plató: El Convit o El Banquet; 210 a-e.
- Quin paper
tenen els sentits en la via eròtica cap al coneixement? Es pot assolir a través
d’ells el coneixement de la bellesa pura? Justifica la teva resposta.
2) “Essent
l’anima immortal, i havent nascut moltes vegades i havent vist tant la realitat
d’ací com la de l’Hades i totes les coses, no hi ha res que no tingui après; i
per tant no és estrany que també sobre la virtut i sobre les altres coses sigui
capaç de recordar allò que evidentment ja sabia d’abans. Perquè essent, en
efecte, tota la natura homogènia, i en havent-ho après tot l’ànima, res no
impedeix que qui recorda una sola cosa (i això els homes anomemen aprenentatge)
descobreixi ell mateix totes les altres, si és home valerós i no es cansa
d’investigar. Perquè investigar i aprendre, per tant, no son cap altra cosa que
reminiscència.”
Plató: Menó, 81 a.
- Quina
relació hi ha entre l’aprenentatge i el record?
3) “El meu art
maièutic té les mateixes característiques que el de les llevadors, però se’n
diferencia en el fet que assisteix els homes i no les dones, i examina les
ànimes dels qui donen a llum, però no els cossos. Ara bé, el que és més gran
del meu art és la capacitat que té de posar a prova, amb tots els mitjans, si
el que engendra el pensament del jove és alguna cosa imaginària i falsa o
fecunda i veritable.”
Plató: Teetet, 150 b.
- Què tenen en
comú i en què difereixen l’art maièutic de Sòcrates i el de les llevadores?
Hola noies, nois,
ResponEliminaes tracta de la feina extra del primer Trimestres.
Bona tarda i fins ara.