Recursos per treballar el model de comentaris de text.
Recursos argumentatius.
EXEMPLE
DE RECURSOS ARGUMENTATIUS.
Història
de la filosofia
“Els
més petits elements del sentiment floreixen amb el contacte amb la
simpatia i les influències de l’educació; i una completa unió
d’associacions es conforma al seu voltant per l’acció, també
cal dir-ho, de les sancions i coaccions externes. Aquest mode
d’entendre’ns a nosaltres mateixos, i a la vida, es veu cada dia
més natural, segons avança la civilització. Amb cada progrés,
eliminem les fonts d’oposició a l’interès i nivellem les
desigualtats que la llei econòmica ha anat fixant entre els
individuus o les classes, degut a que hi ha sectors de la humanitat,
la felicitat dels quals es passa per alt en la pràctica”
John
Stuart Mill; L’utilitarisme
(Cap: III).
Hem
l’enllaçat les preguntes de selectivitat amb alguns recursos
argumentatius.
1.-
Raoneu breument –al voltant de 40-80 paraules—les idees
principals del text i com hi apareixen relacionades. (2 punts).
Sobre
el text o la tesi:
- Del que diu el text es desprèn que.....
- Aquesta idea ens portaria a ....
- Si acceptem la tesi de l’autor, aleshores caldrà admetre també que ...
Explicitar
pressupòsits d’una tesi:
- Quan l’autor defensa .... dóna per suposat que ....
- L’autor, defensa ...
- L’autor, sense dir-ho, assumeix que ...
- Les conclusions de l’autor són vàlides si admetem la premissa que ...
2.-
Expliqueu i definiu el significat, en el text, dels següents
conceptes (al voltant de 15-20 paraules en cada cas). (1 punt).
a)
Sentiment. b) Educació.
3.- Quina teoria de les ciències morals proposa
al text? (Feu referència al conjunt general del pensament del nostre
autor. Ajudeu-vos de la idea de reforma social, el paper de l’estat
i la felicitat general). (3 punts).
Adjectivar
o batejar una idea:
- Quan l’autor diu que ...... està defensant una posició ....
- La visió de l’autor és .....
- La concepció de l’autor comporta una visió ....
Recurs
a l’exemple:
- El fenomen de .... il·lustra molt bé la idea següent ...
- Del que diu la teoria es desprèn que ...
Treure
conseqüències:
- Del que diu el text podríem dir ....
- Si acceptem la teorització de l’autor, aleshores caldrà ademetre la possibilitat .....
4.- Compareu la concepció ètica de Mill amb una
altra concepció que es pugui trobar a la història de la filosofia.
(2 punts).
Contraposar
amb d’altres autors:
- Una visió que em semblaria més encertada és la de .....
- Contràriament, l’autor ...... defensava.
- Ens fa pensar/ Jo m’inclino més aviat per la posició contrària.
- Una descripció anàloga la trobem en ....
- Si comparem el que diu l’autor amb .... i veurem que .....
5.-
Valoració u opinió personal. Quins són aquests sectors de la
humanitat, “la felicitat dels quals es passa per alt”? Quin
paper hauria de tenir la legislació i el govern? (2 punts).
Vigència
o actualitat d’una idea:
-
La concepció actual de ..... seria més aviat .....
-
La vigència d’aquestes idees es pot veure en ........
-
La novetat de plantejaments de ..... resideix en ........
-
la concepció de ...... és perfectament defensable avui si tenim en
compte que ......; i per tant ......
Plantejar
objeccions i crítiques
-
Aquesta posició de l’autor crec, considero que planteja alguns
problemes: (enumeració).
-
Una qüestió que es planteja als defensors de .... és ......
-
Portades a l’extrem aquestes idees impliquen que ....
-Un
punt feble d’aquesta posició és .....
Aportar
raons a favor:
-
La raó per la qual defenso ... és que ...
-
Els avantatges que veig en aquesta posició són ....
-
Les idees de l’autor em semblen interessants si tenim en compte que
.....
Conclusió
o balanç final:
-
En síntesi / per concloure, crec poder afirmar ....
-
Tot això em sembla que fonamenta suficientment la tesi ...
-
Així doncs / per tant, m’inclino a pensar que l’autor té raó
en ... però en canvi, quan diu .... sembla que pot oferir llacunes.
Espero que us siguin útils i vàlids.
Per a qualsevol dubte també podeu preguntar i comentar al Bloc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada