Abril 2015.
Us enllaço l'esquema de F. Nietzsche.
Vitalisme, irracionalisme i nihilisme, de F. NIETZSCHE - FITXA ESQUEMÀTICA
I.
F.
Nietzsche com a filòsof de la sospita:
a.
Sospita i crítica
dels valors de la nostra cultura.
b.
Crítica radical a
la Raó
il·lustrada i a l’optimisme racionalista.
Ampliació via Filoxarxa. P. Ricouer “els filòsofs de
la sospita”. Tradició hermenèutica.
II.
Influència
de Shopenhauer:
a.
La voluntat de
viure és
l’Absolut que és present en tota la
realitat: éssers humans, animals, vegetals i el món inorgànic. Tot està al
servei d’aquesta voluntat, fins i tot la raó humana.
Ampliació a
diversos llocs: Text punt 2.2, pàg. 217.
III.
Apol·lo i Dionís o El naixement de la tragèdia:
a.
Nucli de la filosofia nietzscheana:
1.
Reconeixement de vida com a valor fonamental.
2.
Convicció que la cultura occidental ha rebutjat o temut la vida.
b. Dos principis que componen la realitat representats en
la tragèdia clàssica:
1.
ESPERIT
DIONÍSIAC: (déu Dionís)conté els
valors de la vida.
2.
ESPERIT
APOL·LINI: (déu Apol·lo)conté els
valors de la raó.
IV.
Els quatre grans temes de la
filosofia de Nietzsche:
a.
La mort de Déu:
1.
La mort de les veritats absolutes i de les idees immutables, la mort dels ideals que guiaven la vida humana =
Situació d’Occident
2.
El descobriment que els valors dels febles no son
els únics possibles.
b.
L’aparició del Superhome:
1.
Últim home: corders = vida
feble que es veu abocat al nihilisme
2.
Superhome: àliga =
individu creador de valors
3.
Tres estadis
Superhome: camell (=submissió), lleó (=rebel·lió) i nen (=espontaneïtat creadora / Superhome).
c.
La voluntat de poder:
1.
A l’hora de crear
nous valors que substitueixen i superin els antics, el Superhome només compta
amb la voluntat de poder (o voluntat de ser).
2.
Sota l’aparent autonomia de les idees hi ha la
voluntat de poder de la vida
d.
L’etern retorn: infinita repetició de tot el que existeix.
1.
L’etern retorn constitueix fonamentalment un criteri de moralitat que
avalua la percepció que tenim de la vida confrontant-la amb la seva eventual
repetició eterna.
2.
Crítica contra la idea de progrés.
V.
Crítica del coneixement:
a.
L’obsessió pel coneixement d’Occident és entesa com
a manifestació de la vida feble.
b.
La veritat apareix com a metàfora antropomòrfica que
hem oblidat que ho era.
VI.
Crítica a la moralitat o la
transmutació de valors: Més enllà del
bé i del mal / Genealogia de la moral
a.
La moral dels senyors parteix de l’afirmació d’allò
que és un.
b.
La moral dels esclaus afirma la feblesa com a valor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada