dimarts, 25 d’octubre del 2011

Models acurats d'examen

Hola, jòvens i valents,

Deia que utilitzo tots els camins, que com diria Gaziel, tots condueixen a Romà, per ficar-vos també els exàmens ací.


Nom i cognoms:
Curs: Data:
Matèria/Crèdit: Full: 1

-Creus que els que estan així han vist res més que les ombres projectades a la paret de la caverna que tenen al davant?
- Quin altra cosa podrien veure?
- Aleshores, no hi ha dubte que només tindran com a real les ombres que veuen?
- Exactament.
- Què passaria si n’alliberessin un i l’obliguessin a sortir a mirar a la llum quedaria enlluernat pel sol, amb prou feines veuria alguna cosa, i pensaria que ern més veritables les ombres que veia abans, quan era a la cova. No trobes?
- Sens dubte.
- Necessitaria acostumar-se, crec jo, per poder arribar a veure les coses de dalt. El que veuria més fàcilment serien, primer que res, les ombres, després, les imatges d’homes i d’uns altres objectes reflectits en les aigües, més tard, els objectes mateixos. I aleshores, quan pogués veure els colors i els cossos, no crues que se sentiria feliç per haver sortit de la presó, i que sentiria compassió dels companys que encar hi eren?
- Efectivament.
- I si tornés al mateix seient d’abans, no creus que li omplirien els ulls de tenebres, com li passa qui deixa de sobte la llum del sol?
- Possiblement.
- I no se’n burlarien els altres, dient-li que per havia tornat amb els ulls malalts per haver sortit a fora? I no pensarien que no valia la pena d’intentar ser lliures? I si algú els volgués deslligar, per empènyer-los cap a la llum, no el matarien si poguessin?
- Sens cap mena de dubte.

Plató: La República , llibre VII, 514a-520a

1. Expliqueu breument les idees principals del text i com hi apareixen relacionades. Ens podem preguntar de què tracta. Posa-hi un títol. Temes, qüestions de que tracta el text. (3 punts).
2. Quin tipus, quin model de filosofia ens planteja Plató? (Haureu de referir-vos als aspectes generals del pensament de Plató, de les concepcions filosòfiques de classse, del llibre de text que siguin pertinents encara que no apareguin en el text).(3 punts)
3. Compareu la teoria de Plató sobre la situació dels presoners amb la de les persones que coneixen la realitat a través de la televisió. (2 punts). I altres autors i altres idees.
4. És un text optimista o pessimista? Per què? Raoneu la resposta. (2 punts).
[Fins i tot, recomanació: Ajuda al corrector, treballa bé i ordenament i segurament. Fes bona lletra i estil i cal•ligrafia i ortografia i tot això i allò i més, com sempre. Pregunta’t, qüestiona’t i fes de filòsofa o filòsof].



Nom i cognoms:
Curs: Data:
Matèria/Crèdit: Full: 1
“Doncs pel que fa el bé, passa el mateix: el qui no està en situació de determinar, distingint-la de tota la resta per mitjà d’un raciocini, la idea del bé i el qui, tal com en un combat, no s’obre pas a través de tots els atacs, maldant en la lluita no per l’opinió sinó per l’essència, i no s’imposa per un raonament indiscutible, del qui es troba en aquestes condicions ni diràs que sap el bé en si ni cap altra mena de bé, sinó que, com sigui, ha arribat a fregar un ídol, una opinió, no un saber, i que, aquesta vida d’ara, la pasa ensopit i somiant, i aquí no arribarà a desvetllar-se, perquè abans arribarà a l’Hades, on dormirà un son definitiu.
- Sí, per Zeus –va dir— Això, ho sostindré amb totes les meves forces.
I els teus mateixos fills, que ara en la nostra ficció formes i eduques, si els puguesis de veritat, oi que si fossin con les línies irracionals, no els deixaries el govern de la ciutat i que controlessin els afers més importants?
No de cap manera— va dir.
Vet aquí, doncs, que legislaràs per a ells principalment aquesta formació, que els capacitarà per preguntar i respondre al més sabudament possible.
I no ets del parer –vaig preguntar-li— que la dialèctica ès la culminació de totes les assignatures, i que la tenim dalt de tot, i que sobre d’ella fóra un error posar-n’hi alguna altra, sinó que ella és la rematada de qualsevol docència? ”

Plató, La República (Llibre VII; 534c-535a).

1. Expliqueu breument (entre 50 i 80 paraules aproximadament) la idea principal i les idees secundàries del text i la seva xarxa conceptual. [2 punts]

2. Defineix segons el text els següents conceptes: a) “el bé en si”; b) “opinió” (al voltant de 5-15 paraules). [1 punt]

3. Per què diu Plató que la dialèctica “és la culminació de totes les assignatures i que la tenim a dalt de tot”? (En la vostra resposta , haureu de fer referència als aspectes pertinments de pensament de l'autor, encara que no siguin explícitament expressats en el text). [3 punts]

4. Compareu la filosofia política o sobre el coneixement amb un altre tipus de filosofia diferent que es pugui trobar en la història del pensament. [2 punts]

5. Creieu que Plató té raó quan defensa que els més savis han de governar? Raoneu les respostes. [2 punts]





Nom i cognoms:
Curs: Data:
Matèria/Crèdit: Full:

“Tota aquesta imatge, estimat Glaucó –vaig dir-li— cal que l’enllacis amb el que hem dit abans, la regió que ens és revelada per la vista, l’has de comparar amb l’estança de la presó, la llum del foc que hi ha en ella amb la força del sol, i si ara poses la pujada i la contemplació de les coses de dalt com l’impuls de l’ànima cap a la regió de l’intel•ligible, no erraràs certament la meva expectació, ja que és aquesta la que vols sentir. El déu sap, com sigui, si eventualment respondrà a la veritat. El que, si més no jo, veig, ho veig així: al cim de tot el cognoscible, i encara amb un gran esforç, s’hi veu la idea del bé. Ara, quan ha estat vista, se la reconeix a l’acte com a causa de tot el que és bell i recte, per tal com genera en el visible la llum i el sol, del qual ella depèn, i en l’intel•ligible per tal com crea ella sola com a senyora, la veritat i l’enteniment. I comprenc que el qui ha d’actuar assenyadament en privat o públic, cal absolutament que contempli aquesta idea”
Plató: La República, (Llibre VII, 517)
1.Expliqueu breument –al voltant de 50-80 paraules- les idees principals del text i com hi apareixen relacionades. (2 punts)
2.Expliqueu breument el significat, en el text, de les següents paraules o expressions –al voltant de 5-15 paraules en cada cas (0,5 punts cada una):
a) “regió de l’intel•ligible” b) “idea”
3. Per què i Quines raons té Plató per explicar que “al cim de tot el cognoscible, i encara amb un gran esforç, s’hi veu la idea del bé”? (Haureu de referir-vos als aspectes generals del pensament de Plató que siguin pertinents encara que no apareguin explícitament en el text).(3 punts)
4.Compareu la teoria de Plató sobre el coneixement (la matemàtica i la ciència) amb una altra concepció que es pugui trobar en la història del pensament. (2 punts)
5.Creieu que Plató té raó quan defensa que el veritable coneixement no prové dels sentits? Raoneu i justifiqueu la resposta. (2 punts).
[Recomanació: Ajuda al corrector, treballa bé i ordenament. Posa la data, el nom i el grup, ordena les pàgines. Fes bona lletra, estil, cal•ligrafia i ortografia. Pregunta’t, qüestiona’t i justifica, argumenta (dóna raons) totes les respostes, fes de filòsofa o filòsof].

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada